Zwitserland 2008

PDF Afdrukken E-mail
Gebruikerswaardering: / 0
LaagsteHoogste
Dag 1,
09-08-2008,

Het is eindelijk weer zover! Na 9 maanden eindelijk weer vakantie voor mij (Marcel). Om 2:00 de wekker gezet en een lekkere douche gepakt met daarna een bakkie koffie. Vervolgens mijn zusje Jolanda op gaan halen en doorgereden naar mijn ouders (Corry en Gerard). Daar de auto ingeladen en om 3:10 zijn we vertrokken.
Het is lekker rustig op de weg dus we kunnen lekker doorrijden. Tegen een uur of 5 hebben we lekker een bakkie koffie gedronken en een broodje gegeten. Verder ging de reis voorspoedig, op tijd pauze met een bakkie.
11:30 We zijn gearriveerd in Veysonnaz. Eerst naar het Office du Tourisme om in te checken, we hadden geluk, ons appartement was al klaar. De auto leeggeruimd en het appartement ingericht. Tegen een uur of twee zijn we boodschappen gaan doen bij onze welbekende Pam in Sion. Dit is een flinke supermarkt, vergelijkbaar met een Albert Heijn XL maar dan nog iets duurder. Na het boodschappen doen hebben we lekker op het appartement zitten rusten en na het eten (Vis, aardappelen en sla) een bakkie koffie gedronken en een tocht voor morgen uitgezocht. Gezien de lange dag zijn we op tijd naar bed gegaan.

Dag 2,
10-08-2008,

Gerard is om 7 uur opgestaan om op tijd bij de bakker te zijn voor verse croissantjes, deze zijn namelijk beperkt beschikbaar. De bakmuts hier heeft dat niet zo door dat iedereen op zondagochtend lekker croissantjes wil eten. Pa was daar dus om 7:25 en om 7:30 had hij lekker 4 croissantjes en 2 baguettes. Na een heerlijk ontbijt op het balkon onze wandelspullen ingepakt en lunchpakketje gemaakt. We hebben besloten om toch maar boven Veysonnaz een wandel route te lopen aangezien onze Jolanda helemaal hyper wordt van een kabelbaan. Dat vindt ze volgens mij het mooiste wat er is helemaal in haar nopjes. Rond half tien zijn we met de Telecabine van Veysonnaz naar Thyon gegaan. Vanuit daar zijn we via Crete de Thyon richting Mont Rouge gelopen. Aangezien dit weer de eerste dag wandelen is beginnen we rustig en zijn we ook bij de meertjes omgedraaid en via de andere zijde teruggelopen naar de Telecabine. Daar lekker op een terrasje een drankje genuttigd en vervolgens met de kabelbaan naar beneden gegaan. We waren rond 14:30 terug op ons appartement. Corry en Jolanda zijn na het opruimen lekker een duik gaan nemen in het zwembad. Ik (Marcel) ben met pa (Gerard) aan de gang gegaan met de 2,81 GigaByte aan foto's. We hebben een paar mooie stiches gemaakt.
Klik hier voor de foto's.
's Avonds lekker gegeten en aan het reisverslag begonnen. Later op de avond hebben we nog gezellig wat spelletjes gespeeld en we zijn wederom weer lekker op tijd naar bed gegaan.

Dag 3,
11-08-2008,

Gerard is wederom vroeg naar de bakker gegaan om wat baguettes en een brood te halen. Pa was daar dus om 8:00 en kwam erachter dat de bakker dicht was dus is hij doorgelopen naar de supermarkt. Na het op het balkon onze zwemspullen ingepakt en lunchpakketje gemaakt. Eerst zijn we naar Arolla gereden om voor Marcel nieuwe bergschoenen te kopen en hier is hij in geslaagd. Pa heeft een pikhouweel gekocht zodat we ieder een pikhouweel hebben. Vervolgens zijn we naar Sierre gereden om daar lekker aan het meer te gaan liggen, maar in de loop van de middag begon het behoorlijk te waaien en betrok de lucht. 14:30 spullen ingepakt en naar de Pam gereden in Sion om boodschappen te doen en daarna zijn we naar huis gereden. Daar lekker gedoucht en vervolgens gegeten. 's Avonds nog een spelletje gespeeld en een filmpje gekeken en rond half elf gaan slapen.

Dag 4,
12-08-2008,

Pa en Ma zijn 32 jaar getrouwd dus reden voor een feestje. Marcel zou om 7:30 bij de bakker staan maar dat is acht uur geworden. Lekker wat croissantjes gekocht en 2 baguettes. Vanwege het slechte weer na het ontbijt eerst maar wat zitten chillen in het appartement.  Toen het eenmaal droog was wandelspullen gepakt en een lunchpakketje bereid en gereden naar Haute Nendaz om daar een Bisse tocht te lopen. We hebben de auto bovenin Haute Nendaz geparkeerd en zijn begonnen met Bisse Vieux en teruggelopen via Bisse du Milieu. Het rondje is zo'n 4 uur lopen geweest met de nodige pauzes voor wat foto's en de lunch uiteraard. Na het wandelen zijn we naar ons appartementje gereden en hebben we een douche genomen. Daarna wat spelletjes gespeeld en rond een uur of 18:00 zijn we naar Sion gereden om ergens een leuk restaurantje te zoeken voor een lekkere hap.

Dag 5,
13-08-2008,

Vandaag was het Jolanda's beurt om naar de bakker te gaan. Ze zat gisteren avond al te zeuren dat ze niet om half acht naar de bakker wilde gaan dus is het ook kwart over acht geworden. Na het ontbijt spullen gepakt en rond half tien zijn we vertrokken naar het Turtmanntal na wat zoeken waren we om elf uur op de parkeerplaats voorbij Gruben-Meiden. Daar de bergschoenen aangetrokken en vertrokken op 1822 meter naar de Turtmann Hütte 2519 meter. In "Bergwandelingen in Wallis en Gran Paradiso" van Robert Weijdert en Lillian Peters stond aangegeven dat het vanaf Gruben 3 uur lopen was naar de hut en twee uur terug. Een hoogteverschil van 700 meter. Wij waren rond half drie bij de hut. Dus wij hebben er iets langer over gedaan dan de beschrijving, maar hebben dan ook tijdig rust genomen om wat te drinken en bij het stuwmeer hebben we op ons gemak zitten lunchen. Dus al met al netjes gelopen. Boven bij de hut de rest van onze knapzak leeggegeten en een drankje gedronken. Vervolgens zijn we via de andere zijde naar beneden gelopen. Rond half vijf waren we terug bij de auto.
Al met al een leuke tocht om te acclimatiseren. Ik (Marcel) had dan ook mijn rugzak volledig bepakt zoals bij een meerdaagse tocht om alvast te wennen aan het gewicht. Pa had met zijn fotospullen ook de nodige kilo's op zijn rug en ja, waar gaat het niet zo, de dames droegen niets hihi.

Dag 6,
14-08-2008,
Dagje rust. Lekker naar Sion zwemmen. Tot 15:00 uur, want toen sloeg het weer om. Het ging waaien en werd bewolkt. Spullen gepakt en naar het centrum effe shoppen. Tegen half vijf naar de PAM voor de dagelijkse boodschappen, maar helaas deze gaat sluiten in verband met een of andere feestdag. Dus naar Veysonnaz, ook daar alles dicht. Douchen en omkleden en dan maar naar het feest om daar een stukje te eten. Lekkere BBQ op met een wijntje. Feest is niet veel dus naar het appartement en een filmpje gekeken op de laptop.

Dag 7,
15-08-2008,
Nog een dagje rust. Het is pokkenweer. Lekker naar Leukerbad. Hele dag lekker bubbelen en badderen.
's Avonds maar weer een filmpje gekeken.

Dag 8,
16-08-2008,

Gerard om 7:30 naar de bakker en na het ontbijt Marcel met Corry even boodschappen gaan doen. Daarna spullen gepakt om te gaan klimmen. We zijn om 9:00 thuis weggereden naar Barrage de Moiry. Bij de dam de auto geparkeerd en om 10:15 gestart naar de top van Sasseneire 3254m. Rond 12:00 waren we bij Lac des Autannes waar we lekker gegeten hebben en vervolgens door zijn gelopen naar Col de Torrent waar we rond 13:00 waren.  Na een korte pauze en het aantrekken van onze klimbroekjes en aan het klimtouw gekoppeld zijn we doorgelopen naar de top van de Sasseneire. Dit was een behoorlijk pittig stuk vanwege de sneeuw. Eerst links van de kam een stuk omhooggeklommen en vervolgens over de kam naar de top. We konden op 20 meter na bij het kruis komen. Boven hebben we onze laatste boterhammen gegeten en zijn rond 16:30 gestart met het afdalen.  Rond half zes waren we terug bij de Col waar we na het opruimen van onze uitrusting verder zijn afgedaald. Rond zeven uur waren we terug bij de auto en om acht uur thuis waar ons moes het eten voor ons klaar had staan. 's Avonds nog wat gesnierkt en op tijd naar bed zijn gegaan.

Dag 9,
17-08-2008,

Marcel is om 8:30 naar de bakker gegaan waar de chagrijnige bakmuts eerst geen croissants wilde geven die ze nog genoeg had liggen en voor de baguettes werd ik naar de supermarkt gestuurd. Wat een muts verschrikkelijk. Dus op naar de supermarkt en daar de baguettes gehaald. Na het ontbijt vanwege het slechte weer thuis wat spelletjes gespeeld en een filmpje gekeken. Pa en Ma zijn 's middags nog een wandeling in het dorp gaan maken en 's avonds hebben we lekker een filmpje gekeken.

Dag 10,
18-08-2008,

Jolanda is om 8:30 naar de supermarkt gegaan om brood en baguettes te halen. Marcel heeft nog steeds last van zijn knie dus eerst maar eens even naar de dokter. De assistente in Veysonnaz gaf me wat telefoonnummers van doctoren in Nendaz. De laatste nam op en kon daar pas om 15:30 terecht en daar had ik dus geen zin om op te wachten. Dus wij naar Sion naar het ziekenhuis. Daar bij de EHBO gemeld en na een hoop papierwerk en gebel zijn er foto's gemaakt waar gelukkig niets op te zien was. Ik heb wat medicatie meegekregen en moet in Nederland maar naar de Fisio.
's Middags hebben we na de lunch nog een Bisse tocht gelopen waar ik halverwege maar omgedraaid ben en terug ben gelopen naar het appartement. De rest was rond 19:00 uur terug op het appartement waarna we gegeten hebben en 's avonds nog wat spelletjes hebben gespeeld.

Dag 11,
19-08-2008,

We zijn op tijd opgestaan en na het ontbijt zijn we vertrokken naar Lausanne. Daar hebben we eerst een paar uur gewinkeld en lekker ergens gegeten. 's Middags zijn we naar het museum geweest. 's Avonds hebben we gezellig met z'n vieren zitten rikken.

Dag 12,
20-08-2008,

Gerard is om 7:30 naar de bakker gegaan en na het ontbijt zijn we naar Lac de Dix gereden om daar te gaan klimmen. Althans Jolanda en Gerard. Marcel en Corry zijn meegelopen tot aan het eind van het meer waar Jolanda en Gerard verder gegaan zijn. Net voor dat we de serieuze klim naar caban de Dix beginnen, zien we een skelet van een steenbok of berggeit liggen. Volledig kaalgevreten. Stukje lager ligt de kop. Aan de andere kant van het pad, een stukje hogerop, liggen de onderkaak en een achterpoot, alles volledig kaal gevreten op één achterpoot na. De tocht omhoog verloopt moeizaam het is best steil. Gerard kan dan ook niet bijhouden en moet regelmatig rusten. Al snel besluiten Jolanda en Gerard dat het etenstijd is. Er wordt een half uurtje gepauzeerd. Verder met de klim. Over losse stenen en smalle paadjes gaan we langzaam maar zeker omhoog. Op en gegeven moment zien we dat we een col over moeten en denken daar de caban te vinden, maar dan komt een wat oudere man naar beneden en vraagt Jolanda hoever het nog is naar de caban. Dat hangt van je snelheid af, maar ik schat nog zo'n anderhalf uur zegt de man. Ooh, da's nog best ver. Waar kom je vandaan vraagt de man vervolgens, van Holland antwoordt Jolanda. Ik kom van New York! Vervolgens wenst de man ons in een stuk of vijf talen nog een prettige dag en vertrekt. Wij een beetje gedesillusioneerd verder met de klim. Gerard gaat langzaam en moet regelmatig even op adem komen (sjouwt wel steeds zijn camera in de hand mee). Maar zo tegen half drie, ziet Jolanda de caban. Daar gaan we niet meer naar toe, zegt ze. Dan komen we niet op tijd beneden voor de Telecabine.  Naar de caban is zeker 20 minuten en een half uur terug naar waar we op dat moment staan. Dat betekent met een korte pauze een extra  uur en slechts drie uur voor de afdaling om de laatste rit van de Telecabine te halen, deze gaat namelijk om tien vóór half zeven. We besluiten even te pauzeren en vervolgens aan de afdaling te beginnen. Wel moeten er natuurlijk foto's worden gemaakt. De afdaling is in het begin ook niet eenvoudig. Losse stenen en een hoop vocht maken het moeilijk enig houvast te vinden, daarom is er gebruik gemaakt van de pikhouweel. Toch verloopt de afdaling voorspoedig en zijn we al snel (16:45 uur)weer  aan het meer (Lac de Dix). Nou we hadden misschien toch nog naar de caban gekund?! Met een goed uur zijn we aan de andere kant bij de dam. Maar ook hier vergissen we ons in. Het pad langs het meer is zo'n zeven kilometer en we zijn door de snelle afdaling al best moe. Toch weten we het hele stuk in hoog tempo af te leggen en hebben gedurende de hele terugtocht geen pauze meer gehad en halen de Telecabine van 18:00 uur. Ondertussen heeft Marcel zich al gemeld via de portofoon. Corry en Marcel zijn ondertussen naar de supermarkt geweest om de dagelijkse boodschappen te doen bij de Pam in Sion, zodat we straks ook nog iets te eten hebben.  's Avonds wat spelletjes gedaan en op tijd naar bed.

Dag 13,
21-08-2008,

Na het ontbijt lekker aan het zwembad in Sion gelegen tot 17:15 daarna nog even boodschappen gedaan bij de Pam en 's avonds lekker spelletjes gespeeld.

Dag 14,
23-08-2008,

De laatste dag alweer. Pa is rond 8:00 naar de bakker gegaan en na het ontbijt zijn we met de Telecabine omhoog gegaan. En hebben daar naar La Combire gelopen om daar wat te drinken. Vervolgens zijn we naar huis gegaan om te pakken en op te ruimen. 's Avonds zijn we lekker gaan Fonduen en daarna zijn we op tijd naar bed gegaan om 's nachts weg te rijden.

Dag 15,

Marcel was om 02:15 op en is begonnen met de auto te laden. Om 3:10 zijn we weggereden en we hebben net voor de grens nog even getankt om de laatste franken op te maken en een bakkie koffie te drinken. Rond een uurtje of 5:00 waren we in Duitsland en hebben om 7:00 ergens gestopt om te ontbijten. We waren inmiddels voorbij Karlsruhe. Daarna heeft Pa het stuur overgenomen en zijn we lekker doorgereden tot ongeveer 250km van huis. Daar hebben we getankt en een bakkie gedronken toen Marcel de rest heeft gereden naar huis. We waren lekker op tijd thuis 11:00. Daar mijn ouders afgezet en Jolanda vervolgens naar huis gebracht zodat ze ook weer bij haar vriend Tom was. Ik ben toen doorgereden naar mijn vriendinnetje Diny en was daar rond 12:30 hiermee was de vakantie dus ten einde.

Ik hoop dat jullie ervan genoten hebben dit te lezen? Voor reacties kunnen jullie terecht op het forum.
De komende tijd zullen de foto's geupload worden zodat jullie die ook kunnen bekijken.