Zwitserland 2006

LaagsteHoogste
Reisverslagen - Zwitserland

10-7-2006

4:00 vertrokken vanuit pa en ma. Om 5:50 onze eerst stop om te ontbijten dit moest natuurlijk met een ei met mayonaise en peper en zout. Meteen even Christian ontgroend en de ei-traditie voorgedaan. Het ei dus op zijn harses kapot geramd. Broodje en een bakkie koffie er bij. Nog een sigaretje roken en weer verder. Half één waren we bij het meer van Geneve hier even wat gedronken en wat foto's gemaakt. Half twee waren we eindelijk bij Office du Tourisme om in te checken.

Ons appartement was al klaar dus mochten we er gelijk in. Alles lekker uitpakken en natuurlijk eerst het bier in de koelkast en het vriesvak zodat we lekker een biertje konden drinken.

Pa en Ma zijn ff bij de Pam in Sion boodschappen gaan doen zodat we traditiegetrouw de volgende morgen natuurlijk een baguette met ham, kaas en salami konden eten.

's Avonds lekker Nasi gegeten en nog een spelletje gedaan en op tijd naar ons mandje gegaan.

11-7-2006 De eerste tocht naar Cabane de Moiry.

Half acht de wekker en ons pa naar de bakker, lekker verse baguettes halen voor onderweg en het ontbijt.

Traditiegetrouw starten we ook dit jaar weer met Cabane de Moiry. Dus spullen gepakt en gaan rijden naar Val d'Anniviers.

Via het leuke dorpje Grimentz naar de dam en dan voorbij het meer de auto geparkeerd. Alles uit de koelbox de tas van Marcel in, aangezien die toch altijd het meeste gewicht bij zich moet hebben.

Gestart op 2349m om 10:40.

Goed en wel gestart begeven de schoenen van Corry het (balen! één van de weinige tochten die ze kan doen en dan gaan haar schoenen kapot). Moes is omgedraaid en de rest is verder gegaan.

Bij de Cabane (2825m) 12:30 onze boterhammen naar binnen gewerkt en onze bidons met water gevuld. Om 13:00 zijn we onder de Cabane naar beneden gegaan richting gletsjer. Dit jaar hebben we het pad beter kunnen volgen tot aan de losse stenen (zie Foto_0084_1 Foto_0084_2 en Foto_0085) daarna de gletsjer op waar Marcel het wel ff zou managen (zie Foto_0088.JPG) rustig aan allemaal en met je voeten in een V vorm naar boven zodat je meer grip hebt. Het was daar behoorlijk stijl dus is Marcel een trapje aan het uithakken met zijn pikhouweel. Eenmaal op de gletsjer lekker rondgewandeld en mooie foto's gemaakt boven riviertjes en watervalletjes. Daarna aan de andere kant terug en we waren om 15:00 weer bij ons moeder die inmiddels lekker aan het verbranden was in de zon.

Lekker naar huis aangezien iedereen moe was van de eerste tocht. Christian heeft onwijs genoten van deze andere berg belevenis en was dan toch ook wel tamelijk moe. Thuis gauw de zwembroek aangetrokken en nog even een duik in het zwembad genomen om af te koelen.

12-7-2006 Zwembad Sion

Vertrouwd als het is zijn we lekker een dagje gaan rusten bij het zwembad. Na Christian wijs te hebben gemaakt dat het entreekaartje van het zwembad ook nodig was om het zwembad weer uit te komen (hihi) zijn we ff boodschappen gaan doen bij de Pam aangezien die toch om de hoek ligt. Lekker gegeten en een spelletje gespeeld.

13-7-2006 Telecabine naar Thyon 2000

We mogen 1 keer per week met de telecabine naar boven, dit vindt Jolanda dan ook ontzettend leuk en iedereen was nog een beetje moe dus dan maar een wat eenvoudigere tocht. Marcel had de avond ervoor een leuke (makkelijke) route uitgestippeld waar ma ook lekker mee kon. Het was de bedoeling om langs het oude (1796) Bisse de Cherve te lopen naar La Combire 2209m (een bergrestaurant) daar wilde we plaats nemen aan een tafel van 8 maar werden we weggestuurd door de schago die zei dat die tafel alleen voor eters gereserveerd was. Dus wij naar een ander tafel en daar wat gedronken. Vervolgens net boven het restaurant onze boterhammen naar binnen gewerkt en vervolgens verder naar Mount Rouge (2491m) waar je een mooi uitzicht hebt. Daarna zijn we via de andere kant terug gelopen via een aantal kleine mooie bergmeertjes naar de telecabine. 's Avonds lekker spelletjes gedaan en iedereen, op Pa en Marcel na, op tijd naar bed gegaan (22:30). Pa en Marcel hebben lekker vakkundig de koelkast leeg gedronken en tot 1:30 kaart catan zitten spelen.

14-7-2006 Meer van Sierre

Vandaag lekker de hele dag liggen lamballen aan het meer van Sierre en iedereen is lekker verbrand. FF via de Pam naar huis haha. WTF een kar met boodschappen CHF 300,-- (€ 200,--) echt niet gezellig meer maar ja daar kun je dan ook wel weer drie dagen van eten met z'n vijven. 's Avonds heeft Marcel weer alle foto's uitgezocht en dit verhaaltje gestart. Dadelijk gaat Marcel een mooie gletsjerroute uitzoeken voor morgen en denk ik dat iedereen op tijd naar bed gaat.

15-7-2006 Cabane de Vignettes

Half acht ging de wekker en Marcel naar de bakker. Corry die deze dag niet mee ging, was zo vriendelijk toch ons brood klaar te maken. Het doel van deze dag was Cabane de Vignettes. Na een uurtje rijden kwamen we om 9:30 aan in Arolla. In Arolla hebben we in een winkel stijgijzers en tuigjes gehuurd. Ook leek het ons een goed idee om touw aan te schaffen, omdat we over een gletsjer moesten waar nogal wat sneeuw op lag. Om 10:00u zijn we uiteindelijk vertrokken. We zijn vanuit Arolla via een grindpad nog een heel stuk met de auto omhoog gegaan tot 2100m. Vervolgens hebben we eerst een stuk route gehad via een bos, wat gras en dat ging over in een stenen route. Onderweg kwamen we redelijk wat obstakels tegen, zoals trapjes, grote rotsen, bruggetjes over watervallen. Daarna zijn we rond 14 uur de gletsjers op gegaan, dit was op 2520m. Daarvoor hebben we onze uitrusting aan moeten trekken. We hebben een stuk de gletsjer opgelopen. En vervolgens kwam Chris erachter dat het niet meer haalbaar was om verder naar boven te gaan, dus Marcel heeft Chris om 14.30 uur naar de stenen gebracht van de gletsjer af. Dit was een zware route, aangezien het nogal ijle lucht was, en pa het niet helemaal bij kon houden. We waren uiteindelijk pas om 16.30 uur bij Cabane de Vignettes op 3160m. Daar hebben we even gerust. Achteraf gezien was het een zwaar pittige route, het was beter geweest als we dit aan het eind van de vakantie hadden gedaan, want dan hadden we wat meer ervaring gehad. De plees waren daar echt GOOR. Er stond een schijthuis op de kam van de berg, daar zaten de plees in, gewoon gaten dus, en dan lagen op de kam van de berg dus alle drollen, pleepapier en pis. Echt te goor voor woorden, ofwel geen huttentocht voor mij!

Om 17.00 uur zijn we weer naar beneden gegaan, dit ging wat makkelijker dan omhoog, het ging wat sneller. Wel zakten we vaak weg tot onze knieën in de sneeuw. Om 19.15 uur waren we bij de auto, we hebben dus 7 uur over de heenweg gedaan en 2 uur en een kwartier terug. Onvoorstelbaar, zoveel obstakels en rustmomenten kwamen we dus onderweg tegen. Uiteindelijk zijn we om 19.40 uur naar huis aangereden. Naar mama ge-sms’t dat we naar huis kwamen en dat ik massedonne, vis en friet wilde eten, het antwoord was "WITLOF"! Dus ik had vette pech. Om 20.30 uur waren we thuis. Niet veel meer uitgevreten en op tijd naar bed.

16-7-2006 Zwembad Sion

Lekker de gehele dag gezwommen in Sion. En begonnen met de TOUR OF DUIZEND (Chris en Jolanda houden een wedstrijd duizenden).

17-7-2006 Mont Fort

Christian gaat om half acht naar de bakker. "Lundi" is de bakker gesloten, Christian staat een kwartier te wachten voordat hij in de gaten heeft dan "lundi" maandag is (hij dacht dat "lundi"zondag was!). Ook niet meteen door naar de supermarkt. Nee hij komt gewoon terug naar het appartement zonder brood!

Vandaag zijn we naar de Mont Fort geweest 3330m met de kabelbaan en Marcel is met pa te voet teruggegaan om wat extra te trainen haha. Jolanda helemaal "happy de peppy", want ze mocht weer met de kabelbaan en de stoeltjeslift!! Jolanda heeft dus de hele tocht hieper-de-pieper geweest. Marcel is nog een stuk over de gletsjer geweest. Hij kan het natuurlijk niet laten als zo'n unit voor zijn neus ligt.

's Middags nog naar Crans en Montana geweest, Marcel moet zo nodig stijgijzers kopen. Eerst in het verkeerde dorp Montana in plaats van Crans, daarna verkeerde supermarkt Migros i.p.v. PAM. De pizza’s zijn niet goed genoeg van de Migros dus tocht maar weer naar de PAM.

18-7-2006 Sion en Sierre

Eerst winkelen in Sion daarna zwemmen in Sierre. Marcel Chris en Pa zijn naar Arolla gegaan om stijgijzers, klim broekjes en haken te kopen zodat ze lekker veilig over de gletsjer kunnen.

19-7-2006 Cabane Panossière

Van Nederlanders die we tegen kwamen op de Mont Fort hebben wij gehoord dat dit een mooie route moest zijn. Dus hebben we die maar eens geprobeerd.

8:30 thuis weg. Onderweg richting Verbier. Dat is een behoorlijk takkeneind rijden aangezien je dan terug moet naar Martiny en dan daar het dal in van de Grand Sint Bernard Pass.

Onderweg waren we even de weg kwijt dus maar even langs een office du Tourisme om een wandelkaart te kopen en te vragen hoe we bij de Cabane moesten komen. Die Nederlanders hebben immers gezegd dat je daar met de auto kon komen. 11:30 gestart cabane du Brunet. Een zeer mooie tocht met veel verschillende soorten natuur. Een steil stuk klimmen op het laatst naar de Col en dan naar beneden richting de gletsjer. Daar hebben we voor het eerst een route aangegeven zien staan op de gletsjer met paaltjes in de vorm van een driehoek (blauw met wit gestreept).

17:00 waren we eindelijk bij Cabane Panossière een fantastisch uitzicht op de gletsjer en daar maar even een biertje gedronken. Marcel ging met Jolan drinken halen. Marcel stond voor de toonbank en de man die daar woont kwam er achter vandaan en stond met zijn hand klaar om Marcel’s hand te schudden maar die had dat niet door omdat die bier bij de vrouw aan het bestellen was. Eenmaal gezien ff vrolijk de hand gegeven en getracht een praatje te maken maar dat ging niet aangezien ik geen Frans spreek.

17:20 vertrokken en via de andere kant terug. Dit viel behoorlijk tegen aangezien het nog een heel stuk lopen was. Wel ontzettend mooi om te zien allemaal.

20:15 terug bij de auto Biertje op en om 22:00 thuis gegeten en 's avonds foto's georganiseerd wat gedronken en gaan slapen.

20-7-2006 Sion lekker naar het zwembad geweest

's Avonds is Marcel met Chris naar Arolla gereden om te kijken hoever Chris over de verboden weg durfde te rijden dit bleek prima te gaan dus da komt wel goed.

De rest is naar de braderie gegaan die hier in het dorp was. Er was geen zak aan kregen Chris en ik te horen toen we terug kwamen.

21-7-2006 Gerard en Marcel de huttentocht gedaan De rest is lekker naar Leukerbad geweest en volgens Chris was dat lèùk.

Gerard en Marcel zijn gestart op de 1885m om 10:15 en er stond aangegeven dat het naar de cabane Bricola 1h25m lopen was wij waren er om 11:15 en dan zitten we op 2400m. Hier staat aangegeven dat het nog 4 uur lopen is naar caban de Dent Blanche waar wij gaan overnachten.

Wij hadden verwacht na dat stuk redelijk vlot de gletsjer op te gaan maar dat was pas veel later na veel geklim en geklauter waarbij ook tegen een steile rotswand omhoog. Onderweg nog een mega-toren gebouwd want dat hoort er natuurlijk bij! om 16:20 eindelijk op het punt gekomen waar we de gletsjer op moesten dit was op 3325m. Om 17:45 waren we dan eindelijk bij de cabane op 3507m.

Eerst moesten we onze spullen in een hok tegen de cabane ophangen (touw pikhouweel en stijgijzers) schoenen binnen omruilen tegen sloffen en inchecken om het zo maar te noemen. Wij hadden slaapplaats 14 en 15 en we konden als we wilden al onze spullen boven leggen. Eenmaal boven zagen we voor het eerst de slaapplaatsen in zo'n cabane............. lepeltje lepeltje met een man of tien en dan twee rijen hoog en aan de andere kant precies het zelfde alleen dan 8 en 8 boven elkaar. Dit was de eerste verdieping op de tweede verdieping sliepen ook nog een aantal mensen.

Wel ff leuk om te zeggen waar we helaas geen foto van hebben was het bordje dat in het trappengat hing: Achtung Gefärliche Gassen met een poppetje afgebeeld met een walm uit zijn reet!!! echt gaaf da bord.

Half zeven konden we aan tafel om te eten, eerst kregen we een onwijs stevige maaltijdsoep die ook enorm lekker was daarna een bordje met groenten en een bord rijst met Kip Herrie!!! Als toetje nog een bak vla en koffie of thee na. (echt prima binnen te houden!) Tegenover ons zaten twee Duitsers die uit de buurt van de Bodensee kwamen. De ene was enorm mager en zag er ook een beetje slungelig uit met een baard en een rare coupe maar wel enorm gelachen. die andere had een grote pornosnor en kon ik moeilijk verstaan omdat hij zo mompelde. Later op de avond begon het onwijs te onweren wat daar echt 10 keer zo hard klinkt als normaal door alle weerkaatsingen (echo's). Op dat ogenblik kwamen er nog twee duitsers bij zitten en één daarvan moest pissen. Toen zij een van die andere Duitsers: "Dan zou ik je helm maar opzetten als ik jou was" (dit omdat het hagelde) echt lachen!!! Maar ja moet je bij zijn.............

Weer wat later zagen we mensen een schnaps drinken en dat lustte pa ook wel dus ik nog een biertje en een cola gehaald (ze kennen er alleen halve liters, kleiner doen ze niet aan voor alles dan) met twee snaps en ik kom bij die tafel terug en zegt pa ehhhhhhhh geen halve liter??????????? en die Duitsers kwamen helemaal niet meer bij echt super. Ad pa da ding ook nog eens waarop die Duitser zowat in zijn broek piste. echt toll im holl hahaha.

Op een bord stond dat het Dejune om 4 uur was dus zijn we maar op tijd naar bed gegaan (21:50) echt megavroeg voor ons doen maar goed dat hoort er nou eenmaal bij!

Wij daar liggen boven in en proberen te slapen da lukt dus nie!!!!!!!!!!!! lig je eindelijk te slapen gaat er zo'n Frans kutwijf van de verdieping boven ons pissen dan is dus iedereen wakker aangezien alles daarbinnen van hout is en dus alles piept en kraakt. Dan heeft ze ook nog zo'n lamp op d'r hoofd staan die lekker bij iedereen in zijn gezicht schijnt. Doezel je weer een beetje in komt ze weer terug dus weer klaar wakker. Dit heeft zo wel een uur aangehouden omdat al die fransen boven ons om de beurt gingen pissen. echt kut. Maar goed pa heeft helemaal niet geslapen door alle herrie en gasssssss lag ie eindelijk te slapen om 03:50 begon ie te snurken..... zijn buurman die dat iri vond scheen hem met zo'n lamp recht in zijn gezicht waardoor hij weer klaarwakker was, echt zaad dus daar slapen maar ja dat hadden we er wel voor over.

Moes Jolan en Chris in Leukerbad (kuuroord). Toen we de auto hadden geparkeerd en langs de kassa waren geweest, zou Jolanda ons even naar de plek brengen waar we zouden gaan liggen. Na drie keer de lift te hebben genomen kwamen we er eindelijk. Aangezien Leukerbad uit drie niveaus bestaat was het dus erg 'logisch" dat we de lift zo vaak in en uit moesten. Vanuit het bubbelbad zag Corry boven op de berg een heleboel berggeiten staan. Na een paar minuten te hebben gekeken bleken deze nogal erg stil te staan! HET WAREN GEWOON HEKKEN! Leuk grapje LEUK, LEUK!! Ook de "TOUR OF DUIZEND" ging bij het Leukerbad ongestoord verder. De wasserrutsbahn was ook erg LEUK! Jolanda ging strak van de E-nummers keihard naar beneden, LEUK! De ruheraum was ook LEUK. In het begin zaten we alleen, maar toen er andere mensen in de ruimte kwamen hadden we pas echt lol. Bij het minste geringste geluid dat er gemaakt werd door iemand, klonk het steeds ssssssssst! Jolanda kreeg hierdoor de slappe lach en het was gedaan met de ruhe. Het leek ons toen ook verstandig de ruheraum te verlassen. Om 19:15u zijn we weer gegaan.

22-7-2006 Gerard en Marcel terug.

04:00 Uur het ontbijt. Er stond jus d’orange, koffie en thee klaar. je kon melk met muesli en cornflakes pakken en een mandje met brood boter en jam.

Prima ontbeten en gekeken hoe iedereen alles pakte en klaarmaakte voor de tocht naar de Dent Blanche want daar ging iedereen behalve wij naartoe.

De eerste gasten vertokken om 4:30 in het donker met da lampje naar boven over de steile stenen echt Krank im Kopf!!!!!! niet voor ons weggelegd dus (althans nog niet misschien volgend jaar haha).

De vrouw des huizes vroeg ons vriendelijk onze spullen boven te halen zodat zij terug naar bed kon om verder te slapen. 's ochtends maar wat foto's gemaakt van de zonsopkomst ed en om 05:30 zijn we onze spullen bij elkaar gaan pakken. om 05:45 vertrokken en de gletsjertocht begonnen naar Tête Blanche (3724) en vervolgens cabane de Bertol (3311m).

Het begon goed aangezien het gevroren had dus de sneeuw was lekker hard en dat loopt wel lekker met die pinnen onder je poten. Maar na een kwartiertje lopen begonnen we er steeds doorheen te zakken en dan sneed dat ijs in je schenen wat niet prettig lopen was (zie foto 1413). Vlak daarna begon de zon op de bergen te schijnen wat echt een onwijs relaxed uitzicht gaf.

Vanaf 07:30 liepen we zelf in de zon met het uitzicht op de Matterhorn wat echt fantastisch was (zie foto 1432 en verder).

Rond half negen kwamen we op een col terecht waar we het Zinaldal inkeken en waar we ook meerder groepjes mensen via de andere kant naar boven zagen komen. Nonde jen wat een uitzicht zover je kunt kijken was alles ijs dit was rond 8:45 (zie foto 1465). Daar natuurlijk de nodige foto's gemaakt met de Matterhorn als achtergrond! Nogmaals onbeschrijfelijk mooi!!!

Daarna hebben we een pad gevonden dat richting de Tête Blanche ging dus zijn we dat maar gaan volgen zie foto 1494. Daar kwamen we op een gegeven moment bij een onwijze kloof aan waar onze voorgangers overheen zijn gegaan. Wij gingen dat daar dus mooi ff nie doen aangezien je er dan zo in flikkerde. Dus dan maar kijken of we een stukje verder er konden oversteken. Ook niet dus dan toch maar kijken hoe we dit gaan managen...... (zie foto 1499) FF een stresspeukie tussendoor en toen is Marcel zover mogelijk op de sneeuw in die kloof gaan staan en dan aan de overkant van de kloof maar wat gaan hakken met zijn pik zodat hij zichzelf daar aan omhoog kon trekken. Eerst heel de sneeuw van het ijs weggehaald zodat ik er zeker van was dat ik grip had met mijn pinnen en toen die pik er goed in geslagen zodat ik mezelf omhoog kon trekken. Maar toen moest pa er natuurlijk ook nog overheen dus ik wat hoger gaan staan en mezelf goed schrap gezet zodat pa zichzelf, aan het touw dat aan mijn klimbroekje vast zat, omhoog kon trekken.

11:15 Tête Blanche 3724m bereikt wat een uitzicht nogmaals niet te omschrijven zie foto's 1509 en verder en in het bijzonder foto 13 Tête Blanche waar we een fantastisch uitzicht op de Italiaanse Aosta hebben.

11:45 vertrokken richting cabane de Bertol. Als je naar foto 1448 kijkt zie je links van mij een wit topje met aan de linkerkant een stenen afgrond daar zijn we aan de linkerkant omhoog gegaan en we proberden nu rechts naar beneden te gaan aangezien we daar mensen hadden zien lopen. Dit bleek uiterst rechts op een afgrond uit te komen wat dus niet ging werken dus maar weer een beetje naar links. daar zouden we dan over een onwijze kloof heen moeten wat we natuurlijk ook niet gingen doen dus dan maar via dezelfde weg terug van die top. Van boven hadden we een pad gezien dat we trachten te volgen maar eer dat we dat bereikt hadden, waren we anderhalf uur verder. Het was een onwijs rot stuk waar je continue tot aan je heupen in de sneeuw wegzakte. Dit was dan ook het punt waar we allebei ons verdragings niveau van elkaar goed op de test gesteld hebben. Er is Godverdomme wat afgevloekt daar en we wisten eigenlijk geen raad meer. Ik zei toen van ik ga dadelijk op mijn vuilniszak zitten, die we eigenlijk standaard een in onze tas hebben zitten, en ga naar beneden glijden ik ben deze zaadsneeuw helemaal beu!!!. Toch maar ff de tanden op elkaar gezet en doorgezet tot we het pad bereikt hadden en vanaf toen ging het allemaal lekker en snel. Onderweg kwamen we nog wel een paar van die stukjes tegen maar dat waren maar een paar stappen elke keer. Dus dat was wel te overzien. Tot dat ik er op een gegeven moment helemaal doorheen zakte. Tot aan mijn rechter zij zat ik in de sneeuw hangend in een kloof waarbij ik als eerste wist te roepen "Heb je mij????" tegen pa. BAM al mijn adrenaline die ik nog had zat direct in mijn bloed. Ik ben nog nooit zo geschrokken. Pa was direct klaar wakker en stond direct helemaal schrap. Helaas maar logischerwijs hebben we hier geen foto's van. Alleen aan mijn linker voet en rechter arm hing ik daar en moest eerst ff nadenken hoe ik me daar uit ging helpen. Eenmaal eruit en pa eromheen zijn we verder gegaan richting de Bertol onderweg waren we eigenlijk te moe om nog wat foto's te maken dus zijn we maar lekker doorgelopen. Aan het eind van de 'baai' om het zo maar te noemen (zie foto 1533 en vraag maar naar uitleg. ik weet het niet anders te omschrijven) zijn we weer gaan klimmen voor het laatste stukje richting de Bertol. Onderweg net onder de cabane (zie foto 1550) zagen we een natuurlijke ijsgrot echt apart om zoiets te zien.

Om 15:45 waren we eindelijk bij cabane de Bertol. Waar we (ik wist het aangezien ik er vorig jaar ook geweest ben) via een ketting en vervolgens een recht oomhoog gaande trap de cabande konden bereiken. Pa had eigenlijk zoiets van kunnen we niet gelijk door waarop ik zij van nee we gaan een biertje drinken dat hebben we verdiend. Eenmaal boven onze zeiknatte en compleet doorweekte schoenen en sokken uitgetrokken en voetjes drooggemaakt en droge sokken aangetrokken. Een paar sloffen gepakt in de cabane en een kop soep met brood naar binnen gewerkt aangezien we geen lunch bij ons hadden waren we inmiddels redelijk uitgehongerd. Daarna lekker biertje gedronken en pa een cola. Buiten een peuk op en wat enorm mooie foto's gemaakt zie foto 1553 - 1558 of de panorama van allen samen 12 Bertol. We zijn om 16:30 vertrokken aan de laatste afdaling richting Arolla waar Chris ons zou komen ophalen. Dit was aanzienlijk pittiger dan vorig jaar, vooral het begin aangezien er dit jaar veel minder sneeuw lag dan vorig jaar. We moesten een stuk over het ijs dan weer stenen, vervolgens een steile ladder naar beneden en daarna weer ijs en sneeuw. Dus dat was Stijgijzers aan, uit, aan, uit. Om moe van te worden en dat waren wij nog helemaal niet..........................

Daarna het pad naar beneden gevolgd waar het halverwege een beetje begon te regenen. Toen hebben we LEO LEO gebeld van kom maar en kregen te horen dat hij er al was. Dus die is eerst nog wat Souvenirs gaan kopen en weer teruggereden. Wij zagen hem vanaf boven daar staan en hij reed opeens weer terug dus ik hem weer bellen van woar goade gaai noar toe???????? waarop Chris antwoorden "ja dadelijk word ik hier weggestuurd" ik zei van gewoon blijven staan, boeien niemand stuurt jou daar weg. Ja maar er staat hier een Jeep en die vent is met de sluis bezig. Ik zei boeien die doet niets en anders hou je maar van de domme en zeg je gewoon Je Ne Parle Pas Francais. Nee leo was al aan het rijden en die Jeep kwam achter hem aan. Hij kon niet meer keren dus moet een heel eind terug. wij stiefelden ondertussen lekker door de steeds harder naar beneden komende regen verder. Uiteindelijk waren we om 19:00 bij de auto waar Chris lekker koud bier bij had en onze schoenen met droge sokken. Deze waren inmiddels weer zeiknat. Daar schone en droge kleren aangetrokken gauw de auto in gekropen aangezien het steeds harder ging regenen. Biertje op en naar huis. 20:00 thuis gegeten nog een wijntje op en pa is rond 22:00 kapot en uitgeteld naar bed gegaan. Ik heb nog ff lekker zitten kloten met de foto's en lekker na zitten genieten en ben rond de klok van 12 naar bed gegaan.

Al met al twee supervette en onvergetelijke dagen gehad.

Moes Jolan en Chris een Bisses tocht gedaan boven Nendaz. Nadat we de auto geparkeerd hadden en 50 meter verderop het bordje Bisse de Milleu hadden gevonden, begonnen we aan onze tocht. Na vijf minuten te hebben gelopen, kwamen we weer bij de auto aan. Bleek de tocht "Bisse de Milieu" te eindigen bij onze parkeerplaats! We moesten dus "Bisse de Vieux" hebben. Via "Bisse de Vieux" kwamen we in Haute Nedaz uit. We hebben daar even een terrasje gepikt en het souvenirwinkeltje bezocht, want Christian moest nog mokken hebben. We hebben deze dag heel wat af gebonjourd. We kwamen namelijk alle mensen op de "Bisse de Vieux" nog een keer tegen op de "Bisse de Milieu". Rond 16:00u zijn we weer terug gegaan naar het appartement. Christian is weer op tijd vertrokken naar Arrolla, waar hij Gerard en Marcel zou ophalen. Maar niet alleen dat, want juist in Arrolla hadden ze de mokken die hij wilde hebben.

23-7-2006 Sion lekker uitgerust op de S van Swemmebad.

's Avonds spullen gepakt en appartement schoongemaakt daarna nog wat gedronken en dit verhaal afgemaakt. De rest een spelletje gespeeld.

24-7-2006

Vroeg op 7:00 alles in de auto koffie drinken en om 8:00 komen ze het appartement controleren waarna wij onze borg terug krijgen. Daarna naar de bakker en rijden naar Huis.